-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:46875 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:39

با توجه به آيات قرآن آيا موسي صداي خدا را اصالتاً شنيد؟ آيا موسي چنان كه مي گويند درگفتار زباني مشكلي داشته است ؟ خيلي به اين مسئله اشاره شده است و حتي از خداوند مي خواهد براي نرمي كلام كمكش كند يا هارون به همراهش باشد.

اين سؤال در حقيقت چند سؤال جداگانه دربارهء حضرت موسي 7است

1 آيا حضرت موسي صداي خدا را اصالتاً شنيد؟

وقتي حضرت موسي مدتش در مدين تمام شد, از آن جا همراه با زنش به سوي مصر حركت كرد و چون مردي با غيرت بود و نمي خواست نامحرمي چهرهء زنش را ببيند, زنش را سوار بر الاغي كرد و همراه با گوسفندانش وبا مقداري از اثاثيهء زندگي به راه افتاد, ولي از جاده منحرف شد و راه را گم كرد. چون هوا تاريك شد و شب زمستاني و سرد بود و تعدادي از گوسفندانش متفرق شدند, كار بر او مشكل شد. ناگاه از دور آتشي را مشاهده كرد. به زنش گفت : اين جا بمان تا من بروم و مقداري آتش بياورم تا گرم شويم . موسي حركت كرد. وقتي نزديك آتش رسيد,احساس كرد درختي است نوراني . به اشتباه پندار مي كرد كه آتش است . از آن درخت صدايي و ندايي شنيد: . موسي به اطراف نگاه كرد, كسي را نيافت . موسي گفت : تو كيستي كه من صداي تو را مي شنوم ؟او گفت : من بالاي توام ; با توام ; جلوي توام ; عقب توام و از تو به تو نزديكترم . حضرت موسي فهميد كه معجزه اي رخ داده است و خدا با او سخن مي گويد. از آن درخت صداي تسبيح بر مي آمد و نور عظيمي از آن مي تابيد. خطاب آمد:.

بنابراين صدايي كه حضرت موسي از ناحيهء آن درخت شنيد, وحي الهي و تكلّم خدا با موسي بود.

بدين جهت است كه موسي را كليم الله مي نامند, امّا تكلّم و كلام خدا به صورت تجلّي كلمات در چيزي ماننددرخت يا چيز ديگري بوده است . به تعبير ديگر ايجاد صوت و كلام در درخت بوده است .(1)

اما سؤال دوم : آيا موسي در سخن گفتن مشكلي داشته است ؟

پاسخ اينست كه : از آيهء استفاده مي شود عقده و گره و مشكلي در سخن گفتن داشته و در اداي بعضي از حروف مشكل داشته و از فصاحت لازم برخوردار نبوده است . از اين جهت از خدا مي خواهد برادرش هارون را كه فصيح تر و گوياتر بود, وزير و همراه او قرار دهد. گويند علّت تمتمه و ناگويايي بعضي از حروف اين بوده كه در كودكي هنگامي كه ريش فرعون را چنگ گرفت , فرعون ناراحت شد و دستور داد موسي را بكشند. آسيه زن فرعون گفت : اين بچّه چيزي نمي فهمد و از اين كار قصدي نداشته است . مي تواني او را بيآزمايي . فرعون ظرفي را كه پر از آتش بود, نزديك موسي آورد و موسي دست برد و آتشي را برداشت و بر دهان گذاشت و زبانش سوخت و ازآن جهت لكنت زبان داشت .(2)

(پـاورقي1.با استفاده از تفسير مجمع البيان , ج 7 ص 9 الميزان , ج 14 ص 138

(پـاورقي2.با استفاده از تفسير مجمع البيان , ج 7 ص 14 الميزان , ج 14 ص 146

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.